Anglicani musi mit vsechno naopak.

Asi vsichni vite ze v Anglii se jezdi po leve strane. To je vseobecne znama vec a nikoho asi neprekvapi. Ale neni to jedina vec ve ktere jsou "divni".
Zacneme tim na co nadava hned na zacatku kazdy evropan ktery se tu objevi. Vodovodni kohoutky. Maji tady totiz takovy system kdy do umyvadla usti 2 naprosto oddeleny vyvody vody, jeden teplej a jeden studenej, kazdy vyvod na opacne strane umyvadla. Takze kazde rano clovek zapasi s tim ze pulku ruky ma uplne zmrzlou a druhou pulku ma zase oparenou. Jiz jsem se ptal mnoha anglicanu aby mi vysvetlili jediny rozumny duvod proc to tak je, ze mi staci jedina vyhoda kterou to ma oproti klasickym evropskym smesovacim bateriim. Nikdo mi nebyl schopny to vysvetlit, nejvyse se zmuzou na to ze reknou ze je to tak odjakziva takze to tak maji porad. Kdyby to bylo jen ve starych domech tak se az tak nedivim, ale oni to klidne davaji i do novostaveb.
Dalsi vec je dodrzovani pravidla ze na jezdicich schodech v metru muzete stat jenom po prave strane, leva strana musi zustat volna pro lidi kteri chvataji a jdou dolu. Reklo by se docela rozumny zvyk, ale ma to ten hacek ze az tak moc lidi nechodi a tudiz ve spicce se pred schody udela velka fronta protoze lidi stoji na schodech jen v jedne rade. Takze cekate ve fronte na schody ktere jsou vlastne z poloviny prazdne.
Co me prekvapilo a dlouhou dobu jsem to nevedel bylo to ze brzdy na anglickych kolech jsou taky obracene. Pravou rukou brzdite na prednim kole a levou na zadnim. Prisel jsem na to teprve kdyz jsme byli s firmou na pravidelnem setkani v Parizi. Meli jsme tam i sportovni program a jedna z cinnosti byl vylet na kolech. 3 anglicani se vymlatili ze byli poradne odreny, ja to nechapal a az pak mi vysvetlili ze tam na kolech byli brzdy tak jak jsme zvykli mi (a cely svet, minimalne cela evropa), takze anglicani prudce zabrzdili predni brzdou a preleteli pres riditka.
Pak teda to klasicke jezdeni na silnici vlevo, ale to musim rici ze mi nakonec vubec neprislo za tezko. Kdyz jsem prvne sednul na motorku tak jsem mel predem trochu strach a ze budu muset davat strasne pozor abych jel na spravne strane. Ale nejak automaticky jsem se zaradil a vubec mi to neprislo, az po nejake chvili jsem si uvedomil ze na to nemusim vubec davat pozor. Tak nevim bud jsem byl v predchozim zivote anglican a nebo je jezdeni po leve strane nejak prirozenejsi. Docela by tomu nahravalo i to ze kdyz jsem prijel do cech tak jsem rikal ze se mi po leve strane jezdi lepsi. (tady musim poznamenat ze drive se jezdilo po leve strane skoro po cele evrope, az Hitler to zmenil na pravou ani nevim proc). Co je dalsi zajimavost je to ze kdyz jezdi obracene tak by jste ocekavali ze budou mit i predpisy opacne, ale neni tomu tak, normalne tady plati pravidlo prave ruky jako u nas (prednost zprava).
Co je ovsem na rizeni daleko horsi je radici paka. Jel jsem autem jenom parkrat, ale radit vasi levou rukou je hrozny. Proste je to "leva" ruka a tak je nesikovna a navic musite porad premyslet jestli je jednicka od sebe nebo k sobe.
Dalsi veci jsou jejich miry a vahy, takze ja napriklad vazim 9 stones and 6 pound (cesky 9 kamenu a 6 liber), merim 5feet and 5 inch (5 stop a 5 palcu), rano se podivam na pocasi a tam mi reknou ze bude 86 stupnu (Fahrenheita), vecer si dam pintu piva (neco mene nez litr), musim dodrzovat rychlostni limit 30 mil v hodine (cca 48km/h). Jeste ze ty hodiny a penize maji stejne jako u nas. Penize byli jeste do roku 1971 tak slozite ze bych asi nikdy nevedel jestli mi vratili spravne (platilo ze jedna libra je 20 sterlinku a 1 sterling 12 penci). Bohuzel system kdy jsou jednotky naprosto nesmyslne dopocitavany do vetsi zustal u vahy a miry takze 1 hundredweight= 8 stone, 1 stone= 14 pound a jeden pound=16 ounces. Podobne nesmyslne delkevo miry 1 mile=8 furlong, 1 furlong =220 yards,1 yard= 3 feets,1 feet=12 inch. Takze kdyz se vam nekdo pokousi rict nejakou miru a vahu tak vetsinou clovek z toho pozna ze je to velke nebo tezke, ale stejne nema temer zadnou predstavu jak hodne. Nastesti v novinach nebo v televizi jiz casto pouzivaji najednou metricke jednotky spolecne se straryma imperialnima. Nekde jsem slysel ze dokonce chteji nejakou dobu pred olympiadou zmenit i znaceni nejvyssich rychlosti na silnici na km/h, aby nebyli navstevnici z evropy zmateni.
Par dalsich veci co me napada uz jen kratce. Na zachodech maji splachovani vlevo, take kdyz rozespali chcete splachnout a automaticky chcete nahmatat neco vpravo tak smatrate tak dlouho az jste uplne probuzeny, vsechny zamky maji hlavou dolu, takze kdyz clovek prichazi k domu a pripravi si klic tak ho vzdy musi obratit, tlacitka na svetla jsou take obracene takze kdyz clovek chce rosvitit tak mu to vetsinou nejde protoze vlastne zhasina (to teda neplati vsude, jelikoz remeslnici jsou prasata a zapojujou to jak je napadne). Pak tu take vetsinou nemaji na dverich zadnou kliku ale jen koule ktery jsou casto sisaty aby se s nima dalo dobre otocit a plno dalsich veci na ktere si ted nevzpomenu. Zajimave je ze u vsech plati ze cela evropa je ma stejne jen oni ne.
Proste mam pocit ze anglicani musi svoji vyjimecnost dokazovat i tim ze vetsinu veci budou delat jinak nez vsichni ostatni.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

DULEZITE: Zmena formulare E301 a navrat domu.

H&F Krkonose 2020 aneb pohled zezadu :-)

Cerny tyden pro anglii