20000 mil, tentokrat ne pod morem.
Na mem tachometru mezi riditky motorky se zrovna meni zajimava kombinace
19999 na 20000 a tak myslim ze je vhodna doba se zamyslet nad
ridicema, cestama a zkusenostma s dopravou tady v UK.
Tech 20000mil
jsem najel na motorce a vetsinu tech kilometru po Londyne a
bezprostrednim okoli, takze to budou zkusenosti hlavne z tohoto
pohledu.
Zacnu obvyklym povzdechnutim ze v Anglii se jezdi
vlevo. Kupodivu mi to ale ani trochu nevadi, mam pocit ze je to tak
nejak prirozene a kdyz mam jet v Evrope vpravo, tak mi skoro prijde ze
to neni tak normalni jak by si clovek mohl myslet potom co vetsinu
sveho ridicskeho zivota jezdil vpravo (ridicak mam 17 let). Na motorce
je jezdit vlevo jeste jednodusi, protoze si nemusite na nic neobvykleho
zvykat vsechno na ni je stejne jako u nas. V aute jsem obcas na
zacatku udelal pri razeni obvykly pohyb pravou rukou, s tim ze jsem ve
dverich zadnou radici paku nenasel :-) a musel jsem tudiz preradit
levou... ale na to si po par dnech clovek take zvykne a i kdyz pak
presedne do auta s rizenim na leve strane tak mu jiz nedela problemy
ani jedno. Nakonec i kdyz clovek v Calais sjede z trajektu, tak mu v
hlave udela cvak a bez problemu pokracuje. Takze jizdu na opacne strane
silnice bych hodnotil pozitivne.
Kdyz clovek jede tak vetsinou
po silnicich a ty uz z kritickeho pohledu nevychazeji tak dobre. Pred
par lety jsem si silnice nemohl vynachvalit, protoze vsechny byli velmi
dobre kvality, ale po poslednich dvou zimach kdy byl snih i mraz a
navic i silnicari maji mene penez, tak se kvalita dost zhorsila.
Silnice s hlubokyma dirama, ci alespon rozpraskana uprostred mezi pruhy
neni jiz zadnou vyjimkou (v aute to mozna tolik nevadi, ale na motorce
se clovek propleta dopravou casto prave na te stredove casti a kolo
zapadajici do diry cloveka muze pekne rozhodit). S tim souvisi velmi
pomala oprava poskozene vozovky. Anglicane radi vrtaji do zeme aby
predelali jejich viktorianske potrubi, nebo vymenili trubky na plyn ci
elektrinu. Bohuzel planovane hospodarstvi tu nikdy neznali, takze je
celkem bezne ze sotva co udelaji jedno a zaasfaltuji vozovku, tak si
jina firma vzpomene ze by si tam take neco chtela vykopat. Kazde kopani
ovsem trva celkem dost nezanedbatelnou dobu a casto se divite co tam
muzou jeste delat kdyz pracovniky vidite kazdy den, ale nejaky postup
po roce prace je stale neviditelny.
V Anglii jsou silnice velmi
prostorne, temer kamkoliv se dostanete po dvouproudove silnici a celkem
i rychle. Kdyz tak clovek jede jen pro radost, tak vetsinou chce spise
male silnicky, ale problem je ze za chvili zjistite ze zase usti do
nejake dvouproudove (pro rychlost dobre, pro zabavu jiz ne tolik).
Naopak nekde ve Wellsu a Skotsku v horach, jsou silnice tak uzke ze se
tam ani dve auta nevyhnou a tudiz kazdych cca 100 metru je sirsi misto
kde jedno auto musi pockat nez to druhe prejede. jeste ztizene je to tim
ze po obou stranach jsou vysoke kamene zidky u kterych vam pripada ze o
ni musite obrousit zrcatko. V normalni anglicke krajine jsou tyto
zidky nahrazene vysokym zivym plotem, tudiz nemate sanci videt ze za
zatackou je auto a nebo tam zrovna prechazi krava. Ale techto peknych
malych silnicek neni opravdu mnoho.
Co mi na samotne silnici jeste
dost vadi je to ze pri stavbe tady v Anglii projektanti nejak skoro
vubec nepocitaji s tou moznosti ze by mohlo prset (ano v Anglii ktera
je destem znama). Silnice je vetsinou naprosto plocha misto toho aby ve
stredu byla trosku vyse nez na okrajich a voda dobre stekala, navic
dost casto jsou kanaly delane na kopecku a v doliku se pak vytvori
pekna louze o ktere nikdy nevite jak je hluboka (coz je na motorce v
celku zivotne dulezita informace)
Na silnicich se take musi
(alespon obcas) dodrzovat nejake predpisy. 99% cizincu vubec nevi ze by
tady mohlo platit neco trochu jinak a tak si ani predpisy nepokusi
precist. Uvedu jen nektere zajimave veci. Prvni vec je prednost,
logicky by bylo ze kdyz jezdi na opacne strane tak i prednost bude
opacna, tudiz jeste nez jsem odjel do Anglie tak jsem si myslel ze v
Cechach pravidlo prave ruky, bude pravidlo leve ruky v Anglii. Neni
tomu tak. Zadne pravidlo jak se chovat na nerozlisene silnici tady
totiz nemaji. Plati ze prednost ma ten kdo dojede prvni a kdyz jsou tam
dva a vice v jeden cas tak se proste musi nejak dohodnout (zakon
nespecifikuje jak). Ale nebojte, nerozlisenou silnici temer nemate
sanci potkat. Bud jsou tu semafory, nebo oznacena hlavni silnice
znackou a nebo primo na silnici je pres vedlejsi silnici cara (u nas se
tak znaci hranice krizovatky a nema na prednost vliv, tady to znaci
"dej prednost v jizde") a take velmi caste kruhove objezdy, ktere jsou
ovsem dost casto jen nakreslena tecka uprostred uplne normalni
krizovatky. Tam vzdy plati prednost toho kdo jiz na kruhovem objezdu
je, tudiz kdyz je kruhovy objezd jen ta tecka, tak ma vlastne prednost
ten kdo na krizovatku prijizdi zprava.
Co vas na predpisech muze
hodne zaskocit a v praxi to muze skoncit i bourackou je jedna jejich
velka zvlastnost. V Evrope plati ze protijedouci vozidla odbocujici
vlevo se mijeji (nekrizi se jejich drahy), v Anglii to tak neni a
legalni jsou obe dve moznosti (samozrejme pro auta odbocujici vpravo) a
to i mijeni se, tak i prekrizeni drahy. Ruzne jsem zkousel zjistovat
co by se delo kdyz jeden ridic se chce mijet a druhy se chce krizit,
ale nikdo mi na to nedokazal odpovedet. Je pravda ze praxe je vetsinou
mijeni a kdyz by melo dojit ke krizeni, tak je to primo namalovane na
vozovce.
Papuchalk, Pelikan, Tukan, Pegas a Zebra. Rikate si:
"se zblaznil, co sem taha zvirata kdyz mluvi o silnicnim provozu". Ale
tyto nazvy jsou v silnicnim provozu v anglii bezne (i kdyz lide co
nedelali ridicak nedavno si jiz tyto nazvy urcite nepamatuji). Jsou to
vsechno ruzne typy prechodu pro chodce a v beznem provozu nepotrebujete
vedet ktery je ktery, jen se budete chovat normalne inteligentne (pri
zkouskach a cteni predpisu to vedet potrebujete). (radeji pridam
anglicke nazvy kdybyste si to chteli najit - Puffin, Pelican, Toucan,
Pegasus, Zebra)
Protoze se mi to povidani nejak protahlo, tak dalsi zajimavosti a informace si necham na pokracovani blogu.
Komentáře